Trwałe zmęczenie, pogorszenie wzroku i przyrost masy ciała – wszystko to wskazuje na brak jednej witaminy

Nasz organizm to dobrze rozwinięty system, w którym równowaga wszystkich elementów ma fundamentalne znaczenie.

Każdy element jest niezastąpiony, a jeśli coś jest nie tak z jednym z nich, problemy ujawniają się w całym systemie.

Zwykle wszystko zaczyna się od drobnych zaburzeń, które z czasem prowadzą do coraz poważniejszych konsekwencji. Często punktem wyjścia jest niedobór witamin.

Jedną z najważniejszych witamin w naszym organizmie jest witamina B12, ponieważ odpowiada za prawidłowy metabolizm i optymalizację funkcjonowania komórek.

Inną ważną jego funkcją jest udział w produkcji choliny, która odpowiada za odporność i pracę wątroby. Związek ten bierze również udział w syntezie aminokwasów, co ostatecznie wpływa na zdolności intelektualne i nastrój.

Kiedy organizm ma niedobór witaminy B12, wysyła nam sygnały. Ważne jest, aby odpowiednio wcześnie zareagować na te sygnały i zlikwidować ten deficyt, aby zapobiec dalszym problemom.

Niedobór witaminy B12. 8 głównych objawów

1. Zmęczenie

Trwałe zmęczenie jest pierwszą oznaką niedoboru witaminy B12. Dotyczy to również złego samopoczucia i osłabienia. Objawy te są podobne do objawów depresji, dlatego ludzie często zwracają się do psychologa, tymczasem problemy maja proste wyjaśnienie.

Ogólnie rzecz biorąc, zmęczenie może być spowodowane wieloma czynnikami, więc aby nie martwić się na próżno, wykonaj najpierw niezbędne badania.

2. Osłabienie mięśni

Niedobór witaminy B12 powoduje nie tylko ogólne zmęczenie, ale także osłabienie mięśni, a nawet jest przyczyną ogólnego zniechęcenia i lenistwa.

3. Mrowienie lub anemia

Witamina B12 jest odpowiedzialna za produkcję erytrocytów, które zaopatrują komórki w tlen. Z powodu niskiego poziomu tlenu w kończynach może wystąpić mrowienie i niedokrwistość.

4. Problemy z pamięcią

Czy zauważyłeś, że często zapominasz o swoich kluczach lub telefonie lub masz trudności z zapamiętaniem nazwiska współpracownika? Może to wskazywać na niedobór witaminy B12.

5. Blada skóra

Z powodu niedoboru tej witaminy erytrocyty mogą ulec zniszczeniu, uwalniając w ten sposób bilirubinę, barwnik wytwarzany przez woreczek żółciowy. Dlatego skóra może nabrać bladego odcienia. Jednym z wyjaśnień może być to, że zmieniasz się w wampira, ale najprawdopodobniej jest to niedobór witaminy B12.

6. Utrata smaku

Ten objaw objawia się u około 1/2 osób, które mają niedobór witaminy B12. Zmniejszone są receptory smaku na języku, zwłaszcza na boku. Osoba dotknięta chorobą może stracić na wadze z tego prostego powodu, że jedzenie nie smakuje już dobrze.

7. Pogorszenie widzenia

W niektórych rzadkich przypadkach niedobór witaminy B12 może wpływać na nerw wzrokowy i naczynia siatkówki, może powodować podwójne widzenie, niewyraźne widzenie, a nawet przejściową ślepotę.

8. Zaburzenia emocjonalne

Witamina B12 stymuluje wydzielanie serotoniny, a niedobór tego związku może prowadzić do zaburzeń emocjonalnych. Może to prowadzić do nagłych wahań nastroju, zwiększonej drażliwości lub nadwrażliwości emocjonalnej.

Odpowiedni poziom B12 pozwala zachować prawidłowe procesy wytwarzania energii w mitochondriach i chroni przed stresem oksydacyjnym.

Niedobór witaminy B12 powoduje wzrost poziomu homocysteiny. Homocysteina aktywuje receptor NMDA i nasila syntezę NO oraz nadtlenoazotynu, które wywołują stres nitrozacyjny i prowadzą do zablokowania funkcji mitochondriów. Zaburzenie pracy mitochondriów prowadzi do wydzielenie cytochromów stanu zapalnego oraz aktywacji kaspazy, która powoduje niszczenie komórek neuronalnych.

Każdy z tych objawów wskazuje na niedobór witaminy B12, dlatego pod żadnym pozorem nie należy ich ignorować. Jeśli zauważysz zmiany w swoim normalnym stanie, przeprowadź badanie krwi na obecność witaminy B12.

Źródła witaminy B12

Źródłem są przede wszystkim produkty zwierzęce:

• mięso i podroby,
• ryby,
• nabiał,
• jaja,

Najczęściej niedobór witaminy B12 uwarunkowany jest niezrównoważoną dietą, ale także nadmiernym spożyciem kawy. Do grupy ryzyka należą również wegetarianie i weganie, ale również:

• osoby z zaburzeniami wchłaniania oraz chorobami żołądka (wrzody, zgaga) i jelit (choroba Crohna, Whipple’a, zespół Zollingera-Ellisona)
• osoby przyjmujące leki z grupy inhibitorów pompy protonowej lub antagonistów receptora histaminowego (H2).
• osoby z cukrzycą typu 2, leczone metforminą.
• osoby starsze i po 50 roku życia, u których spada produkcja tzw. czynnika wewnętrznego i maleje wchłanianie kobalaminy z przewodu pokarmowego.
• osoby otyłe
• kobiety w ciąży i karmiące piersią

Leki, które mogą obniżać poziomy witaminy B12:

• Aspiryna
• Leki zmniejszające wydzielanie kwasu solnego w żołądku oraz inhibitory pompy protonowej i blokery H2
• Leki na cukrzycę
• Leki przeciwpadaczkowe
• Pacjenci z cukrzycą typu 2 przyjmujący metforminę są narażeni na niedobory witaminy B12 [111].
• Inhibitory pompy protonowej lub blokery receptora histaminowego 2 (Zantac, Tagamet) mogą prowadzić do niedoboru witaminy B12 w wyniku gorszej absorpcji witaminy B12.
• Stosowanie antykoncepcji hormonalnej wśród kobiet zmniejszyło poziomy witaminy B12.

Badanie niedoboru witaminy B12

Będąc wiecznie zajętymi, często nie zauważamy tych objawów, ponieważ wydają się nam nieistotne lub uważamy je za spowodowane stresem. Tymczasem może to być własnie niedobór witaminy B12.

Niestety nawet badanie jej poziomu mieszczące się w normie może wywoływać objawy albowiem postać aktywna stanowi zaledwie 6-20% całkowitego poziomu witaminy B12. Dlatego eksperci twierdzą, że aktywna B12 (wewnątrzkomórkowa) jest bardziej dokładnym wskaźnikiem rzeczywistego poziomu witaminy B12.

Witamina B12 rozkłada kwas metylomalonowy (MMA), który gromadzi się w organizmie wtedy, gdy poziom B12 jest niski. Dlatego miarodajne jest badanie określające poziom kwasu metylomalonowego w moczu. Wysokie wartości są objawem niedoboru witaminy B12.

A co, jeśli niedobór witaminy B12 jest potwierdzony?

Wszystko zależy od poziomu tego deficytu. Przed podaniem preparatów farmaceutycznych należy skonsultować się z lekarzem. Witamina B12 powinna być przyjmowana w połączeniu z kwasem foliowym i biotyną.

Trwające siedem lat badanie w instytucie Karolinska dowiodło, iż przyjmowanie witaminy B12 i kwasu foliowego poprawia wydajność pracy mózgu.

Niedobory kwasu foliowego i witaminy B12 przyczyniają się do degeneracji mózgu i nasilają syntezę białek o właściwościach degeneracyjnych.

W przeglądzie systematycznym opublikowanym w International Psychogeriatrics poddano analizie 43 badania dotyczące związku witaminy B12 i upośledzenia funkcji poznawczych lub demencji. Naukowcy odkryli, że niski poziom witaminy B12 jest związany z chorobą Alzheimera, otępieniem i chorobą Parkinsona. Ponadto suplementacja witaminy B12 skutecznie zmniejszała niedobory i poprawiała funkcji poznawcze u pacjentów z istniejącym niedoborem witaminy B12.

Źródło: Dr. Andrei Laslau/laslaublog.com, mito-med.pl, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov,
Miniatura wpisu: freepik.com

Chcesz dużo dużych truskawek? Pod koniec kwietnia i w maju wlej pół litra pod każdy krzak!

Popiół: 14 zastosowań, o których nie słyszałeś