Niestety większość to zaniedbuje! Tylko 10% wie… Wszystko, czego doświadczasz ma odbicie w ciele

Termin „stres” został wprowadzony przez kanadyjskiego naukowca Hansa Selye (ang. stress ‘naprężenie’).

Stres to presja wywołana wpływem środowiska na jakiś przedmiot i oznacza zmęczenie materiału spowodowane tym naprężeniem. Od tego czasu słowo „Stres” stało się międzynarodowe i oznacza metaforycznie przybliżony pewien stan psychofizyczny człowieka.

Czym więc jest stres?

Stres jest reakcją organizmu na zmiany w otoczeniu, na który ciało nie było gotowe. Krótkotrwałe “naprężenia” są konieczne. Uczą ciało dostosowywać się do nowych, często ekstremalnych sytuacji, pomagają przetrwać, zmobilizować siły, wzbogacają o nowe doświadczenia. Silny sygnał odbierany przez nerwy ciała, dociera do mózgu. Mózg przetwarza informacje, decyduje o odpowiednich działaniach i ponownie nerwy przekazują “rozkazy” do organów.

Silny bodziec stymuluje pracę przysadki mózgowej, która wydziela hormon adrenokortykotropowy. Ten hormon prowokuje nadnercza do uwalniania adrenaliny, co z kolei stymuluje przyspieszenie akcji serca, wysokie ciśnienie krwi i napięcie mięśni. Ciało wchodzi w fazę “walcz lub uciekaj”. Po ustaniu bodźca, napięcie z mięśni znika, serce zwalnia, wyrównuje się oddech, ciało wraca do normalnej pracy.

Ale co dzieje się, gdy zagrożenie nie mija?

Długotrwały stres powoduje trzy reakcje organizmu.

1. Stała mobilizacja wszystkich rezerw. Ciało buntuje się przeciwko negatywnym emocjom.
2. Uzależnienia, które imitują odprężenie.
3. Wyczerpanie nerwowe i fizyczne, które powoduje gwałtowne osłabienie całego organizmu.

Spróbuj zacisnąć pięść tak mocno, jak to możliwe i pozostaw przez chwilę. Wkrótce poczujesz, że zaciśnięta pięść jest w naturalnym stanie i wydawać ci się będzie, że możesz zacisnąć ją jeszcze bardziej.

Nasze naczynia reagują na warunki stresowe, wąskie ściany i skurcze naczyniowe w chwilach intensywnego napięcia nerwowego może doprowadzić do gwałtownego wzrostu ciśnienia krwi, niewydolności serca, a nawet zatrzymania akcji serca.

Na przykład wrzód żołądka lub dwunastnicy może być spowodowany przez nadmierne obciążenie organizmu, które powoduje skurcz naczyń w ścianach żołądka i miejscowe zaburzenia krążenia. Błona śluzowa obniża swoją odporność na zwiększone wydzielanie soku żołądkowego i wysoką kwasowość. Sok żołądkowy powoduje korozję błony śluzowej, więc pojawiają się wrzody.

Pod wpływem stresu mózg uwalnia do krwi hormon stresu, który w nadmiarze prowadzi do zakłócenia pracy:

– Serca (tachykardia, wzrost ADD, udar, zawał serca)
– Żołądka
– Woreczka żółciowego, wątroby
– Przewód pokarmowy (wrzód żołądka, dwunastnica, zaburzenia trawienia, podrażnienie jelita grubego)
– Nadnercza (przypływ adrenaliny)
– Nerki
– Narządy płciowe u kobiet (zablokowanie procesu owulacji, zaburzenia miesiączkowania, niepłodność na podstawie zaburzeń nerwowych lub psychicznych, zapalenie pęcherza)
– U mężczyzn (trudności w erekcji, zmniejszona aktywność plemników, przedwczesny wytrysk)
– Skóra (wyprysk, pokrzywka, porosty, trądzik)

Często ludzie w stanie stresu zachowują się tak, jakby brakowało im powietrza: robią głębokie wdechy, intensywnie ziewają. Powodem tego jest nieprawidłowe działanie przepony, które można zaobserwować na zdjęciu rentgenowskim, jeśli sprowokuje się pacjenta z przewlekłym stresem nieprzyjemną rozmową.

Długotrwały stres zmniejsza odporność organizmu na choroby.

Układ odpornościowy odpowiedzialny za mobilizację mechanizmów obronnych organizmu słabnie. We krwi zmniejsza się liczba limfocytów, potrzebnych do walki z bakteriami, wirusami, nowotworami. Ryzyko choroby, a nawet śmierci gwałtownie wzrasta. Najniebezpieczniejsze osłabienie układu odpornościowego występuje u ludzi, którzy doświadczają silnego stresu w związku ze śmiercią bliskich.

Emocjonalne objawy stresu to – lęk, zaburzenia snu, pamięć, zdolność koncentracji.

W ciężkich przypadkach rozwija się depresja.

To, co jemy i pijemy, ma kluczowe znaczenie i wpływa na odporność na stres.

Witamina B1 – neutralizuje nierównowagę emocjonalną. Zawarta w drożdżach, zbożach, mięsie i ciemnym pieczywie. Niszczona przez nadużywanie alkoholu,
biały chleb i kawę.

Witamina B5 – pomaga przezwyciężyć zmęczenie wywołane napięciem nerwowym. Ma działanie uspokajające na nadnercza, zapobiega nadmiernemu wyrzucaniu
adrenaliny w wyniku stresu.

Witamina B6 – niweluje zewnętrzne objawy napięcia. Jest zawierana w preparatach zawierających magnez.

Witamina C – Zmniejsza nerwowość i napięcie.

Ponadto stan napięcia emocjonalnego „amortyzuje” chrom, cynk, lit i magnez.

Medycyna uważa stres za zjawisko fizjologiczne, które przypomina nieco skurcz naczyń krwionośnych – odczuwamy nagłe kołatanie serca, uczucie ciężkości w żołądku, suchość w gardle, napięcie mięśniowe. Kiedy stres przekroczy limit, możesz poważnie zachorować.

Sen staje się zaburzony, pamięć jest zaburzona, a wszystkie choroby przyklejają się do osłabionego ciała.

Światowa Organizacja Zdrowia nazwała stres chorobą stulecia. Nie da się nie stresować, ale trzeba minimalizować jego negatywny wpływ.

Ważne jest, aby pamiętać, że wszystko, czego doświadcza dusza, ma odbicie w ciele. Każde uczucie, które nas pokonuje, znajduje odzwierciedlenie w naszym ciele.

Jeśli coś nas ekscytuje, pokrywamy się gęsią skórką. Prost reakcja na stres prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi i napięcie mięśni, choć brak aktywności fizycznej.

Złe wieści uderzają w żołądek – nie możemy tego strawić W gniewie wyrzucamy żółć

Serce bije szybciej w gardle miewamy tzw. kluchę,

Rumienimy się ze wstydu,

Płaczemy ze smutku,

Bledniemy ze strachu,

„Dusza nas boli”,

„Włosy stają sie niesforne”.

Co ciekawe, związek między uczuciami emocjonalnymi i fizycznymi znajduje odzwierciedlenie nawet w języku. Mówimy:

„Głowa mnie od tego boli” lub „co ci siedzi na wątrobie”. I wszyscy je rozumiemy.

Czując ulgę, mówimy: „Kamień spadł mi z serca”.

Każdy jest w 100% odpowiedzialny za wszystkie swoje działania i myśli.

Każda nasza myśl tworzy naszą przyszłość. W starożytności mówiono: „Spójrz na czyjeś życie – a zobaczysz jego myśli.” Wszystko, o czym myślimy, powoduje fizyczną reakcję w naszym ciele.

Myśl ma aktywny wpływ na organizm, w tym reakcje na chemiczne i mięśniowe.

Dobre wspomnienia sprzyjają wydzielaniu endorfin przez hormony gruczołów wydzielania wewnętrznego, które tworzą przyjemne uczucia i dobre myśli – co sprzyja wydalaniu toksyn i oczyszczaniu.

I pierwsza wskazówka: pamietaj, że to ty wybierasz jak reagujesz na trudną sytuację. Wybierz spokój i racjonalnie podejdź do problemu, a pozbędziesz się wielu dolegliwości.

Pamiętaj: myśli, emocje, aktywność fizyczna, jedzenie, środowisko, ludzie i wiele innych to naturalne źródła stresu.

Niewielka korekta pomoże zmniejszyć poziom stresu.

Jedną ręką dotknij czoła, a drugą połóż na karku. Ćwiczenie połączone jest z głębokim oddychaniem. To ćwiczenie pochodzi prosto z życia. Zauważ, że gdy cos jest to trudne dla człowieka, kładzie on rękę na czole, nieświadomie dotykając punktów wydalania stresu.

Dziesięć ćwiczeń pomaga przywrócić krążenie w mózgu i racjonalnie ze spokojem spojrzeć na problem.

Również głębokie oddychanie to starożytny sposób radzenia sobie ze stresem, który pozwala ci się zrelaksować, okiełznać uczucie lęku, zrównoważyć funkcjonowania autonomicznego, układu nerwowego, stymuluje system odpornosciowy i sprzyja eliminacji toksyn.

Mówiąc o stresie dzisiaj warto również zwrócić uwagę na pozytywną rolę stresu w naszym życiu.

Trudne doświadczenia często pomagają wypełnić życie znaczeniem. Bez takiej stymulacji mógłbyś po prostu stracić zainteresowanie wszystkim.

Dobry stres powoduje pozytywne zmiany w ciele. Pomyślne badanie zakończone powodzeniem dowiodło, że wyjazd można nazwać sukcesem, jest to doskonały przykład dobrego stresu. Kosztuje pewną dawkę stresu, ale wynagradza wspaniałymi emocjami, widokami i wspomnieniami. Mimo, ze zwykle wyjazdy nas stresują nikt nie chce z nich zrezygnować.

Przezwyciężanie trudnych sytuacji daje nam poczucie zwycięstwa, podnosi poziom samozadowolenia i kontroli nad życiem.

Dobry stres poprzez wytwarzanie stymulantów, takich jak endorfiny, hormony płciowe pozwala urozmaicić, wzbogacić i zrównoważyć nasze życie.

Nie unikaj sytuacji stresowych. Podchodź do problemów ze spokojem i próbuj je rozwiązywać. To wystarczy by obiżyć poziom stresu do poziomów, które stymulują a nie szkodzą.

Co zasiać w ogrodzie w lipcu?

Znany neurochirurg: 10 codziennych nawyków, które zapewniają nam zdrowie