Dietetyczka: „To najmądrzejszy deser. Zawiera cudowne substancje, bardziej jak lekarstwo”

Znana na całym świecie lekarka dietetyczka dr Mihaela Bilic zdradziła, który z deserów jest najzdrowszy.

Dodaje przy tym, że zdrowy wcale nie oznacza dietetyczny.

Zdrowy to nie to samo co dietetyczny

„Czekolada jest zdrowa, ale nie dietetyczna. W ziarnie kakaowym znajdują się cudowne substancje, bardziej przypomina lekarstwo, dobre dla mózgu aminokwasy, cudowne minerały, witaminy. Czekolada jest najmądrzejszym słodyczem” – wyjaśnia dr Bilic

Ziarno kakaowe jest wyjątkowym fenomenem Natury

Ziarno kakaowe jest wyjątkowym fenomenem Natury – nigdzie nie znajdziemy tylu walorów zebranych w tak małym owocu.

Ziarna kakaowe zawierają 50-57% tłuszczu (masło kakaowe), 12% błonnika i 5-7% białka. Ale to nie makroskładniki odżywcze dodają wartości czekoladzie, ale pierwiastki śladowe, takie jak minerały, aminy o działaniu euforycznym i alkaloidy o działaniu stymulującym.

Gorzka czekolada ma niezwykłe działanie przeciwutleniające dzięki polifenolom. Jeden kwadrat ciemnej czekolady z 70% kakao zawiera 2 razy więcej polifenoli niż kieliszek czerwonego wina i ma działanie przeciwutleniające identyczne jak filiżanka odpowiednio zaparzonej zielonej herbaty.

A przeciwutleniacze chronią przed chorobami i starzeniem się (w tym chorobami mózgu), zmniejszają ryzyko zachorowania na raka i zapadalności na choroby układu krążenia.

A to nie wszystko!

Czekolada ma działanie psychostymulujące i tonizujące, dzięki podobnemu do kofeiny związkowi zwanemu teobrominą.

Oprócz tego w ziarnie kakaowym znajdziemy:

– duże ilości składników mineralnych (magnez, potas, żelazo, fosfor, chrom), niezbędnych do funkcjonowania układu nerwowego.

-fenyloalanina i fenyloetyloamina, substancje, które sprawiają, że czujemy się „w siódmym niebie”, zwiększają poziom endorfin i działają podobnie jak antydepresant;

-anantamid, związek, który stymuluje receptory mózgowe i wywołuje dobre samopoczucie, radość, ekstremalną przyjemność i euforię.

Czekolada działa paradoksalnie: wprowadza w stan dobrego samopoczucia, spokoju i relaksu, ale jednocześnie pobudza zmysły, działa tonizująco i orzeźwiająco, czyli jest afrodyzjakiem.

Dzięki porcji 20g czekolady dziennie, zawierającej co najmniej 70% kakao, możemy dostarczyć organizmowi substancji niezbędnych dla jego dobrego samopoczucia – tych kilka gorzkich kwadratów, chronią nasz organizm przed wszystkim, co złe i sprawiają, że widzimy życie w jasnych barwach.

P. S. Tym, którzy chcą wiedzieć, ile kalorii ma czekolada, powiem im, że to nie ma znaczenia, w takiej „dawce” to bardziej lekarstwo niż jedzenie.

Dlaczego nie mleczna?

Mimo, że jest to najzdrowszy ze wszystkich deser, nie powinniśmy przesadzać z ilością spożywanej czekolady, zwłaszcza innej niż gorzka. Ponieważ oprócz kakao czekolada zawiera cukier, a ten spożywany w nadmiarze może prowadzić do stłuszczenia wątroby.

„Cukier nie jest dobry. Jest dobry dla głowy, słodki smak to coś, co mózg naprawdę lubi. Nie gromadzi zapasów glukozy i zawsze uprasza się o słodycze. Ale cukier, a mam tu na myśli dowolny słodzik, cukier biały, brązowy czy trzcinowy, syrop kukurydziany, miód, słód, syrop z agawy, to substancja, która do organizmu dostarcza energię do ruchu i puste kalorie.

W cukrze mamy cząsteczkę glukozy i jedną fruktozy. Po dotarciu do organizmu glukoza jest wykorzystywana jako paliwo przez wszystkie komórki, a fruktoza jest metabolizowana przez wątrobę, co prowadzi do powstania tłuszczu brzusznego i stłuszczenia wątroby.

Jeśli zjadamy jedną lub dwie łyżeczki cukru dziennie, nie ma problemu, mamy możliwość jego prawidłowego zmetabolizowania. Ale kiedy przekroczymy tę ilość, pojawiają się problemy ” – instruuje dr Bilic.

Warto pamiętać, że o nadmiar cukru bardzo łatwo.

• W zwykłej tabliczce mlecznej czekolady jest 7 łyżeczek cukru. W białej może być nawet 11.

• Jedna szklanka coli może zawierać 4,5 łyżeczki cukru.

• Mały 150 gramowy jogurt zawiera 3 łyżeczki.

• W 100 gramach keczupu jest 4,5 łyżeczki cukru.

Trzeba pamiętać też, że czekolada czekoladzie nierówna. Im lepsza, tym ma wyższą zawartość miazgi kakowej.

Gorzka czekolada, mimo niewielkiej ilości cukru wciąż jest bardzo kaloryczna, głównie za sprawą wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych. 1 gram czekolady dostarcza około 5-6 kcal. Oznacza to, że standardowa tabliczka ciemnej czekolady może dostarczyć nawet 600 kalorii.

Są oczywiście na rynku także niskotłuszczowe czekolady, dlatego warto szukać takich produktów, jeśli jesteś na diecie.

UWAGA! Treści w serwisie z założenia mają charakter informacyjno-edukacyjny. Mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu czytelnika z lekarzem. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe lub stosujesz leki, zalecamy skonsultowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem naturalnego leczenia, aby uniknąć interakcji. Odkładając lub przerywając klasyczne zabiegi medyczne, możesz zagrozić swojemu zdrowiu.
Źródło: adevarul.ro, Miniatura wpisu: facebook.com/mihaela.bilic

Niesamowicie łatwy domowy chleb: jest tak dobry, że nie będziesz chcieć jeść innego!

Miód cynamonowy to mieszanka, która leczy 15 schorzeń. Nawet lekarze nie potrafią wyjaśnić tego efektu. Zapamiętaj ten przepis na życie!