Zobacz jak jedzenie dwóch jajek dziennie wpływa na twoje ciało. Badania

Z pewnością spotkałeś się z opinią, że jajek nie powinno się jeść zbyt często, najwyżej raz, dwa razy w tygodniu.

Jajka były posądzane o zły wpływ na poziom cholesterolu, nadciśnienie i o wysoką kaloryczność. Lekarze i dietetycy latami odradzali spożywanie jajek chorym i otyłym.

Ale najnowsze badania zalecają spożycie dwóch jajek dziennie jako optymalnej ilości dla zdrowej diety.

Dlaczego?

Bo jajka to bogate źródło witamin i minerałów. Zawierają witaminy A, D, E, a także B12 oraz B2 i kwas foliowy, jod, żelazo, wapno, cynk, czy selen.

Jajka i cholesterol

Naukowcy obalili mit jakoby jajka podnosiły poziom cholesterolu. Owszem jajka zawierają cholesterol, ale ten dobry, nie zaś ten, który blokuje naczynia krwionośne.

Oto 11 powodów, dla których warto jadać jajka regularnie.

1. Dzięki jajkom stracisz na wadze

Według badania, dieta niskokaloryczna połączona z regularnym jedzeniem jajek na śniadanie może dwukrotnie przyspieszyć gubienie zbędnych kilogramów.

Nie bez znaczenia jest fakt, że jajka na długo dają uczucie sytości, przez co pozwalają ograniczyć ilość spożywanych w ciągu dnia kalorii.

2. Jajka wzmacniają odporność

Jest to szczególnie ważne w miesiącach, w których o wiele łatwiej o przeziębienie. Jajka zawierają 22% zalecanej dziennej dawki selenu, składnika, który ma ogromny wpływ na nasz system odpornościowy. I to kolejny powód, dla którego warto jeść je na co dzień.

Badania wykazały, że jedzenie dwóch jajek dziennie wpływa mobilizująco na układ odpornościowy, wspiera go w walce z bakteriami i wirusami.

3. Poprawa pamięci

Chodzi tu o związek chemiczny o nazwie cholina, który wpływa na połączenia nerwowe. Według badań, dodatkowe dawki choliny znacząco poprawiają naszą pamięć i skracają czas reakcji.

4. Zbawienie dla oczu

Zawarta w jajkach luteina wspiera ostre i wyraźne widzenie. Jest wytwarzana przez organizm, by chronić siatkówkę przed uszkodzeniami. Badania wykazały dużą zawartość luteiny w jajkach.

5. Walka z depresją

W okresach od jesieni do wiosny znacząco mniej witaminy D dociera do organizmu, ponieważ słońca jest wtedy znacznie mniej. A ma ona ogromny wpływ na samopoczucie psychofizyczne, zdrowie kości i zębów. Jajka wspomagają wytwarzanie witaminy D. Wraz z wiekiem zapotrzebowanie na witaminę D się podwaja. Zalecana dawka dla osób po 60 roku życia wynosi 10 mikrogramów. Jedno jajko zawiera mniej więcej 0,7 mikrograma.

6. Wzmacnianie kości

Jedzenie jajek to także dostarczanie do organizmu wapnia, które wzmacnia kości i chroni przed osteoporozą.

7. Krew

Zawartość kwasu foliowego sprzyja wytwarzaniu nowych czerwonych krwinek, przy niedoborze zmagamy się z anemią. Kwas foliowy ma także kluczowe znaczenie dla rozwoju płodu.

8. Przeciwnik starzenia się

Amonikwasy zawarte w jajkach odpowiedzialne za budowanie i regenerację komórek, spowalniają procesy starzenia.

9. Wspomaga serce

Naukowcy z Kanady odkryli wyraźny związek pomiędzy dietą bogatą w jajka i zmniejszonym ryzykiem zachorowań na choroby serca i niektóre typy nowotworów.

Odpowiadają za to dwa antyoksydanty: tyrozyna oraz tryptofan.

Jajka potrafią też zwiększać poziom lipoproteiny niskiej gęstości i w ten sposób chronić nas przed problemami z sercem.

10. Budowa masy mięśniowej

Jajka zawierają sporą ilość białka odpowiedzialnego za budowanie mięśni. Osobom, które chcą zwiększyć masę mięśniową zaleca się zwiększone spożycie jajek.

11. Skóra, włosy i paznokcie

Witaminy B oraz kwasy tłuszczowe Omega 3 zawarte w jajkach wpływają pozytywnie na zdrowie skóry, włosów i paznokci.

Najwyższy czas spojrzeć na jajka nieco łaskawiej i wprowadzić reularne ich spożycie do swojej diety.

Podziel się ze znajomymi, by i oni mogli czerpać korzyści z tej wiedzy!