w

5 korzyści zdrowotnych gruszek, o których nie wiedziałeś

Jesień obfituje w przeróżne owoce sezonowe, w tym gruszki. Te soczyste owoce mają przyjemny słodko-kwaśny smak i wiele dobroczynnych właściwości dla naszego organizmu.

Miały zastosowanie w medycynie ludowej, a ich zdrowotne właściwości doceniano od ponad dwóch tysiącleci.

W Azji Wschodniej, w tym w Korei, Japonii i Chinach, gruszki były wykorzystywane do różnych zastosowań medycznych, miedzy innymi do łagodzenia objawów chorób dróg oddechowych, leczenia gorączki, leczenia stanów zapalnych, a nawet kaca alkoholowego.

Tradycyjna funkcja gruszek została potwierdzona przez ostatnie dowody naukowe. Badania in vitro i in vivo potwierdziły, że gruszki stymulują główne enzymy metabolizujące alkohol i eliminują obciążenie organizmu aldehydem.

Zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Według badań spożywanie gruszek i jabłek zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 średnio o 18%. Spożywanie pokarmów bogatych w antocyjany, zwłaszcza jagód i jabłek/gruszki, wiązało się z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2.

Gruszki, szczególnie dojrzałe, zawierają flawonoidy, czyli polifenole roślinne, które mają silne właściwości antyoksydacyjne. Spowalniają proces starzenia się komórek, redukują stany zapalne w organizmie, wzmacniają naczynia krwionośne, a także zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na choroby serca, cukrzycę i niektóre rodzaje nowotworów.

Pomagają schudnąć

Gruszki są bogate w błonnik i mają niską kaloryczność. Badanie wykazało, że uczestniczki, które jadły gruszki przez 12 tygodni, zdołały schudnąć bez innych zmian w diecie.

Jedzenie gruszek znacząco poprawiło trawienie i obniżyło poziom TC, triglicerydów (TG), LDL-C i cholesterolu w porównaniu z grupą kontrolną. Przy czym działanie gruszek na obniżenie lipidów jest związane z takimi składnikami, jak katechina, które są bardziej skondensowane w skórkach niż w miąższu.

Wzmacnia odporność

Gruszki są dobrym źródłem składników, które pomagają naszemu układowi odpornościowemu w walce z chorobami. Mają także pozytywny wpływ na poprawę stanu skóry, włosów i paznokci. Większość z nich znajduje się w skórce, a nie w miąższu gruszek, dlatego nie należy obierać owoców przed zjedzeniem.

Działanie antymutagenne, przeciwnowotworowe

Badania wykazały, że gruszki mogą hamować procesy mutagenne, które prowadzą do nowotworów. W badaniu klinicznym z udziałem osób jedzących smażonego kurczaka z gruszkami i bez, zaobserwowano szybkie wydalanie 1-OHP z moczem w porównaniu z osobami nie jedzącymi gruszek. Wpływa znacząco to na zmniejszenie zatrzymywania substancji rakotwórczych w organizmie.

Gruszki ułatwiają także wydalanie azotynów stosowanych podczas przetwarzania żywności. Mogą one łatwo reagować z aminami, tworząc w przetworzonej żywności silne czynniki rakotwórcze.

Wreszcie, w gruszkach znajduje się wiele funkcjonalnych fitochemikaliów, takich jak związki fenolowe, w tym kwas chlorogenowy i kwas malaksinowy, które wykazują zróżnicowane działanie przeciwrakotwórcze.

Gruszki wykazują także działanie przeciwzapalne poprzez tłumienie odpowiedzi immunologicznych. Szczególnie przydatny w tym zakresie jest ocet gruszkowy m.in. w stanach zapalnych skóry.

Gruszki wykazały także dużą skuteczność w leczeniu alergicznych chorób zapalnych i oddechowych, takich jak astma, czy zapalenie oskrzeli.

Pobudzają trawienie i detoksykują

Gruszki, podobnie jak inne owoce, zawierają kwasy owocowe, które pomagają żołądkowi wydajniej trawić pokarm. Mają także korzystny wpływ na zapobieganie uszkodzeniom wątroby alkoholem i pozaalkoholowymi czynnikami.

Przeciwwskazania

Ale niestety gruszki choć są bezpieczne mają także swoje przeciwwskazania. Spożywanie ich nie jest zalecane osobom z zapaleniem żołądka, zapaleniem okrężnicy i zespołem jelita drażliwego i niespecyficznymi biegunkami, ponieważ mogą podrażniać błony śluzowe przewodu pokarmowego.

Niemniej dla większości ludzi są one bezpieczne i bardzo korzystne. Warto z nich korzystać póki trwa na nie sezon.

UWAGA! Treści w serwisie z założenia mają charakter informacyjno-edukacyjny. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe lub stosujesz leki, zalecamy skonsultowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem naturalnego leczenia, aby uniknąć interakcji. Odkładając lub przerywając klasyczne zabiegi medyczne, możesz zagrozić swojemu zdrowiu.
Źródło: ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, Miniatura wpisu: freepik.com